De communicatiestijlen

Praten ‘met 4 kleuren’ over jezelf en je collega’s. Diverse methodieken helpen je hierbij: DISC, Mapstell, Insights, LIFO, De communicatiestijlen. Het klinkt zo simpel en dat is het ook. In 4 kleuren praten zorgt dat jij (en je gesprekspartners) weten hoe jij de dingen graag regelt. En dat je dit dan ook weet van je gesprekspartners.

Henk is meestal degene die snel een oplossing verzint, als er gedoe is. Hij is ook degene die, als er op de vrijdagmiddagborrel een spelletje wordt gespeeld, wil winnen. Karel daarentegen vraagt eerst graag door voor hij aan de gang gaat met een project. Die details zijn voor hem cruciaal. Simon vind het belangrijk dat er een positief gevoel heerst in het team. Hij checkt dan ook regelmatig hoe iedereen er bij zit. Zo heeft elke collega zijn voorkeur in hoe hij tegen anderen praat en zelf graag aangesproken wordt.

Zodra je meer weet over jouw eigen communicatie voorkeuren (met een eigen specifieke kleurenvolgorde) én die van de ander, kun je sneller, dieper en efficiënter een gesprek voeren, met wie dan ook. Er kan makkelijker worden samengewerkt. Of je nu luistert of spreekt, je voert een gesprek en het is fijn als je elkaar dan begrijpt.

Experts zijn het er al heel lang over eens dat er grofweg 4 communictiestijlen zijn. Ze hebben stuk voor stuk hun eigen stijl en hun manieren. Zo komt het dat een ieder van ons in grofweg 6 vd 10 gesprekken een andere taal lijkt te spreken dan zijn of haar gesprekspartner. De kleuren uit de diverse methodieken geven richting aan hoe je dezelfde taal kan spreken en dus ook tot een goed gesprek komt.

Lees het onderstaande artikel uit anderZ magazine op bladzijde 30 en 31