Hartcoherent ademhalen-
een recept uit het boekje ‘Maak dat mijn brein wijs’

Om meer rust in je lichaam te krijgen, kun je regelmatig oefenen met hartcoherent ademhalen. Het is bewezen dat je hartritme je emotionele toestand weerspiegelt. Beter dan welk ander orgaan dan ook. Bij verstoring (stress, negatieve emoties) zie je een chaotisch patroon in het ritme, bij een positieve emotionele toestand is je hartslag in een goed (coherent)ritme. Je hart slaat anders en je denkt anders, wanneer je bang of gelukkig bent.

Hartcoherent ademhalen verlaagt je bloeddruk, versterkt je immuunsysteem en vermindert het cortisolgehalte (stresshormoon)in je bloed met 23%(!), wat kan helpen bij het verminderen van PMS (premenstruaal syndroom) bij vrouwen, vermindering van irritatie, depressieve gevoelens en vermoeidheid. Een hoog cortisolgehalte wordt ook in verband gebracht met huidveroudering, acné en verlies van geheugen en concentratie.

Wanneer pas je het toe?

Dit recept kan je op elk moment toepassen in de auto, op je werk, als je staat te koken, en terwijl je aan het TV kijken bent. Je kunt onderstaande vier stappen bijvoorbeeld dagelijks 5-10 minuten doen. Ze helpen je om meteen je stress te verminderen. Hoe meer je deze oefening traint op momenten dat je niet al te gespannen bent, hoe beter je deze kunt toepassen op momenten dat je niet zo lekker in je vel zit of angstig bent.


Wat doe je? In 4 stappen naar een beter hartritme

Stap 1) Aandacht voor ademhalen

Net als bij yoga, meditatie en andere ontspanningstechnieken is de eerste stap je aandacht naar binnen richten. Richt je aandacht op je ademhaling. Goed ademen zorgt er namelijk direct voor dat je zenuwstelsel tot rust komt; de fysiologische rem gaat erop. Adem rustig 4 tellen in en 5 tellen uit en volg je ademstroom.

Stap 2) Verplaats je ademhaling naar je hart

Richt je aandacht nu op het gebied van je hart. Adem nu in alsof de lucht binnenstroomt via het centrum van het hart en adem uit alsof het via je maagstreek weer naar buiten gaat (je ademt als het ware in en uit via je hart). Als er een gedachte opkomt, laat deze voor wat hij is.

Stap 3) Voelen

Het hart is buitengewoon gevoelig voor gevoelens. Het is goed tijdens deze ademhaling een positief gevoel op te roepen. Denk aan een persoon voor wie je liefde voelt of aan een gebeurtenis of moment waarop jij je prettig voelde en beleef dat opnieuw (zie het als het ware voor je). Of plaats jezelf op een mooie plek die voor jou heel fijn en prettig voelt. Geef jezelf ruimte om in gedachten naar deze plek toe te gaan. Sta stil bij het positieve gevoel dat dit je geeft en sta jezelf toe om het te voelen.

Stap 4) Opmerken

Merk de veranderingen in je manier van denken en hoe jij je voelt. Voel wát er verandert in je lichaam. Probeer bij deze nieuwe gedachten en gevoelens te blijven en ze vast te houden.

De coherentie in het hartritme dat je op deze manier tot stand brengt verspreidt zich snel naar je emotionele brein, dat hierdoor aan stabiliteit wint en het signaal krijgt dat in je fysiologie alles in orde is. Het emotionele brein reageert hier vervolgens weer op door de hartcoherentie te versterken. Dit tweerichtingsverkeer van signalen leidt tot een positieve spiraal en stabiliseert je zenuwstelsel. In deze toestand ben je in staat om alles wat er op je pad komt het hoofd te bieden. En je krijgt meer toegang tot je intuïtie.

Je kunt dan letterlijk beter luisteren naar je hart. Het hart fungeert bij een interne dialoog als een brug naar de gevoelens in je ‘onderbuik’, als een tolk voor het emotionele brein. Ook je cognitieve vermogens nemen toe (bij stress kun je minder goed nadenken, concentreren, ontstaat vergeetachtigheid, etc.). Uit onderzoek is gebleken dat hartcoherentie rechtstreeks de prestaties van de hersenen beïnvloed.

 

* Deze oefening is ontleend aan het gedachtegoed van Heartmath. Met dank aan HeartMath voor het mogen plaatsen van deze oefening. HeartMath Benelux is de officiële vertegenwoordiging van HeartMath in de Benelux en opgericht door Robert Erdbrink. Het Heartmath Instituut traint en begeleidt mensen met speciaal ontwikkelde technieken en bio-feedback apparatuur die leiden tot een optimale fysiologische staat. Voor de volledige informatie over deze werkwijze verwijs ik dan ook graag naar de website van HeartMath.