slapen, slaaptekort, stress

Voor als je niet kunt slapen (’s nachts óf overdag)

Ik lig te slapen en doezel wakker uit een droom die me er aan herinnert dat ik nog de omzetbelasting moet afronden. Die cijfertjes en bonnetjes brengen mijn gedachten naar een factuur die nog betaald moet worden door die ene klant. Daardoor krijg ik een briljant idee voor een app, waardoor zaken handig kunnen worden opgeslagen. Voor ik het weet staat mijn hoofd ‘volledig aan’ en ben ik klaarwakker. Ja hoor… hoe kom ik in hemelsnaam nu weer in slaap? Mijn ‘gedachten wasmachine’ is aangegaan. Deze draait een programma van gedachtes waar ik vervolgens niet zo maar vanaf kom.

Tijdens het slapen komen de meest briljante ideeën of juist grootste doemscenario’s voorbij,

waar ik nogal eens in kan blijven ronddraaien. Deze wasmachine of centrifuge (al naar gelang de snelheid van zaken die voorbij komen) draait , zo lijkt het, ‘zo maar’ een programma af. Gelukkig heb ik ontdekt dat ik zelf de knoppen van dit programma bedien. Dat ik dit wasprogramma ook uit kan zetten.

In mijn (en ook jouw) hoofd komen allerlei gedachten voorbij (En ja vooral als je lichaam in rust is, want dan is er meer ruimte voor dit soort zaken). Die gedachten maken ons wakker en houden ons vervolgens uit onze slaap. Als we aan het denken zijn, kun je niet slapen, dan ben je aan het denken. Dus daar begint het, het vinden van de switch van die denk knop. Nu hebben we het uiteraard om gedachten, die in ons hoofd plaatsvinden, dus hier zit ook die zogenaamde switch. Hoe doe ik dat?

Voor mij begint dit met focussen op mijn lichaam en mijn ademhaling en weg te gaan van het denken. Dat is het allerbelangrijkste. Dit betekent letterlijk: telkens als ik allerlei ideeën of gedachten krijg, breng ik mijn focus vriendelijk weer terug naar mijn adem en mijn lichaam.

Wat zijn de belangrijkste stappen van toch slapen?

Ga liggen op je rug, ene hand op je hart en de andere op je buik (twee vingers onder je navel). Loop in gedachten al je lichaamsdelen langs terwijl je zo ligt.

Is er ergens spanning? Laat het los. Spanning in je schouders? Laat het los. Spanning in je handen? Laat het los. Let er speciaal op dat je kaak ‘los’ is. Je tanden niet strak op elkaar en je tong ligt ontspannen in je mond. Ben je in de tussentijd alweer ‘in je wasmachine programma’ terecht gekomen? Bedank jezelf en breng vriendelijk doch resoluut jezelf naar dat lichaamsdeel waar je op dat moment bent. Heb je je hele lichaam nagelopen?

Focus dan op je ademhaling. Ga niet overdreven liggen ademhalen, hou het natuurlijk.

Adem in

Adem uit

 

Let op! Laat je inademing korter zijn dat je uitademing. Lang uitademen en even vasthouden op het eind. Ook hier weer: alle gedachten die bij je opkomen bedank je en laat je los, morgen is daar weer tijd voor.

 

Blijf focussen op je ademhaling

En niets ander dan dat. Voor je het weet ben je weer lekker aan het slapen!

Hoor ik van je of dit voor jou werkt? Of welke andere techniek jij toepast? Leuk!

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Wil je dit doorbreken?  alles anderZ begeleid managers en teams in het daadwerkelijk realiseren en verankeren van veranderingen. Zowel in het brein, als het hart én het lichaam.

Write a comment