DISC Model 

Wat is het DISC Model?

Experts zijn het er al heel lang over eens dat er grofweg 4 communictiestijlen zijn. Ze hebben stuk voor stuk hun eigen stijl en hun manieren. Zo komt het dat een ieder van ons in grofweg 6 vd 10 gesprekken een andere taal lijkt te spreken dan zijn of haar gesprekspartner. De kleuren uit de diverse methodieken geven richting aan hoe je dezelfde taal kan spreken en dus ook tot een goed gesprek komt.

Het DISC-model geeft dan ook inzicht in acties en het gedrag van mensen. Niet alleen in je eigen gedrag, krachten en valkuilen, maar ook in dat van anderen. Daardoor ben je in staat mensen te benaderen zoals ZIJ benaderd willen worden. DISC is een veel toegepaste en makkelijk te begrijpen methode die reeds ruim 40 jaar door meer dan 50 miljoen mensen is gebruikt. Daarmee is het wereldwijd de meest toegepaste gedragsanalyse in zijn soort. En tegelijkertijd is het een praktische basis voor persoonlijk en professioneel succes.

Met behulp van het DISC model kunnen leidinggevende en medewerkers eigen gedrag beter begrijpen en wanneer nodig aanpassen, communicatie effectiever laten verlopen, verschillen beter waarderen, individuele- en teamprestaties verbeteren en conflicten verminderen. Je weet je in de ander te verplaatsen en dat brengt je samen veel verder: de onderlinge verhouding en communicatie verbetert enorm. En dat kost ook nog eens minder frustratie en negatieve energie. Door DISC krijgt men een goed beeld van zichzelf, leer je de stijl van een ander te herkennen en daar op een effectieve manier op in te spelen.

Wil jij weten wat de DISC methode voor jou kan betekenen? Heb je vragen over of interesse in deze methodiek? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

 

 

Praten in kleuren

Praten ‘met de hulp van 4 kleuren’….  Niet alleen DISC helpt je hierbij, ook Mapstell, Insights, LIFO, De communicatiestijlen etcetera. Het klinkt zo simpel en dat is het ook. In 4 kleuren praten zorgt dat jij (en je gesprekspartners) weten hoe jij de dingen graag regelt. En dat je dit dan ook weet van je gesprekspartners.

Onderstaand een voorbeeld:

Henk is meestal degene die snel een oplossing verzint, als er gedoe is. Hij is ook degene die, als er op de vrijdagmiddagborrel een spelletje wordt gespeeld, wil winnen. Karel daarentegen vraagt eerst graag door voor hij aan de gang gaat met een project. Die details zijn voor hem cruciaal. Simon vindt het belangrijk dat er een positief gevoel heerst in het team. Hij checkt dan ook regelmatig hoe iedereen er bij zit. Zo heeft elke collega zijn voorkeur in hoe hij tegen anderen praat en zelf graag aangesproken wordt.

DISC: Vier gedragsstijlen

DISC onderscheidt vier verschillende gedragsstijlen: Dominant, Inspirerend, Stabiel en Consciëntieus. Elke stijl heeft een eigen kleur en kent eigen kenmerken: 

 

DISC-analyse: uniek en betrouwbaar

Niet één individu is gelijk en niet één DISC-analyse geeft eenzelfde uitkomst. Iedere respondent is een mix van de vier DISC-stijlen, waarbij meestal één, twee of zelfs drie stijlen de boventoon voeren. Elk analyse is dus uniek en daarmee zeer betrouwbaar. Klik hier voor meer informatie over het DISC model.

Waar en waarom DISC?

In grote en kleine bedrijven, in profit en non-profit organisaties, in teamverband en op individueel niveau wordt DISC veelvuldig ingezet om:

  • Goed geoliede teams te creëren
  • Effectieve managers en leidinggevenden verder te helpen
  • Meer uit sales te halen
  • Klantenservice te optimaliseren
  • Veranderingstrajecten te ondersteunen
  • Raad te geven bij het inhuren, werven, plaatsen, promoveren en outsourcen van medewerkers
  • Conflicten op te lossen
  • De impact van coaching en training te maximaliseren

Zodra je meer weet over jouw eigen communicatie voorkeuren (met een eigen specifieke kleurenvolgorde) én die van de ander, kun je sneller, dieper en efficiënter een gesprek voeren met wie dan ook. Er kan makkelijker worden samengewerkt. Of je nu luistert of spreekt, je voert een gesprek en het is fijn als je elkaar dan begrijpt.

 

Herken jij je in bovenstaande punten? Dan is de DISC methode iets voor jou. Neem hieronder contact met ons op voor meer informatie of lees pagina 30 en 31 van ons anderZ magazine